Estem vivint uns temps convulsos on la mobilitat de les persones ha esdevingut un tema central de debat per diferents motius, des de la pandèmia a l’emergència climàtica. No obstant això, la mobilitat ja fa almenys una dècada que està experimentant una transformació a molts nivells, en la qual la tecnologia i els nous models de negoci que genera hi juguen un paper clau.
Tres grans revolucions tecnològiques han impactat de ple en la mobilitat i s’han convertit en palanques per abordar reptes socials de gran importància. Per una banda, estem immersos en un procés d’electrificació dels vehicles (des de turismes a autobusos, bicis i patinets). És la resposta tecnològica al fet que el transport terrestre representi prop del 20% de les emissions de CO2 que provoquen el canvi climàtic, a més que els vehicles de combustió generen una contaminació urbana que afecta la salut dels seus ciutadans i cal eliminar. Aquesta revolució té reptes importants, com ara desplegar una infraestructura de recàrrega prou estesa perquè faciliti l’adopció dels vehicles elèctrics o fer la producció d’energia elèctrica 100% renovable perquè les zero emissions siguin realitat en tot el cicle de vida.
Per altra banda tenim la connectivitat, que va fer un salt endavant formidable fa uns anys amb l’arribada de la banda ampla mòbil (3G i 4G) i la geolocalització, que habilitava nous models de negoci a través de l’smartphone, que sempre acompanya l’usuari. Un exemple senzill és el navegador de Google Maps que tots fem servir per orientar-nos al cotxe i d’altres models més sofisticats, com el del lloguer per minuts de vehicles compartits. Aquest darrer, fusionant dues revolucions, l’electrificació amb la connectivitat, està cridat a jugar un paper decisiu en la mobilitat de les ciutats gràcies a la seva aplicació en vehicles petits individuals, com les motos, les bicicletes o els patinets elèctrics. La crisi climàtica ja els va donar l’oportunitat d’entrar amb força a les ciutats i la pandèmia els està accelerant perquè ofereixen un transport individual àgil i a un preu assequible.
La tercera revolució que impacta de ple en el futur de la mobilitat és la del vehicle autònom. En ell hi conflueixen una fusió de tecnologies que ho faran possible en els pròxims anys: la ultraconnectivitat del 5G, els sensors làser com el LIDAR o els algoritmes de la intel·ligència artificial (IA) aplicats al reconeixement d’imatge. Trigarem encara molt a veure tota la flota de vehicles autònoms, però no trigarem massa a veure línies regulars de transport públic, per exemple, operades amb un bus autònom.
Per últim, tots aquests avenços suposen una proliferació de serveis i operadors que han de posar-se a treballar plegats per un objectiu superior: el bon funcionament de la mobilitat a la ciutat. I perquè això succeeixi és necessària la integració de tota l’oferta de transport, pública i privada, en un únic punt d’accés (digital) per als usuaris. És el Mobility as a Service, que posa l’usuari al centre per oferir-li la millor opció de viatge en cada moment i a cada lloc. És tot un repte, més de cooperació i governança públic-privada que tecnològic, però és el que té sentit.
Tots aquests avenços són exponencials i presenten contínues oportunitats per oferir nous serveis als ciutadans. La innovació és constant i les ciutats, si volen ser realment intel·ligents, han de crear els espais i els marcs normatius més favorables perquè el talent i les empreses s’instal·lin als seus carrers i places.
Badalona no es pot quedar enrere en aquesta cursa. Per poder treure el màxim profit del nostre potencial com a ciutat i fer-nos presents en aquest nou futur tecnològic i ultraconnectat hem de ser ciutat referent i peça clau d’aquest ecosistema que farà possible la integració real de tots els tipus de mobilitat de la gran metròpoli.
És cert que avui estem immersos en una realitat greument impactada per la pandèmia, però malgrat la situació tan complexa que vivim no hem de renunciar a mirar cap al futur, perquè amb visió i ambició podem ser capdavanters en aquest procés de transformació urbana i aprofitar-nos d’un avantatge competitiu que serà clau i decisiu per atreure talent i promoure el desenvolupament i la innovació.
Hi ha molt a guanyar i està a les nostres mans aconseguir-ho.
Xavier Pérez, membre de Restarting Badalona