Una visió, un ‘spoiler’ i una pregunta: sobre l’autopista, què en farem i per què

/ / Noticies

Badalona soterrarà l’autopista i hi farà ciutat. Enrere queden 20 anys de discussions sobre què fer-hi, i el nou govern ha rebutjat la proposta que feia l’Àrea Metropolitana de crear una “via verda metropolitana” per, segons ha manifestat l’alcalde, “poc ambiciosa”. L’acord de l’Ajuntament badaloní és una aposta de col·laboració publicoprivada en la qual es preveu la construcció d’habitatges amb els seus equipaments (que es començaran a construir en paral·lel) i un nou parc inspirat en el de les Glòries de Barcelona. El nou Hospital de Can Ruti s’instal·larà als terrenys de l’antiga fàbrica Llamas, gràcies a la compra que en va fer l’Ajuntament fa 4 anys. I les consultes externes se situaran a sota del camp de futbol del Pere Gol, que veurà renovat el seu equipament. La Serralada de Marina es recuperarà i prendrà la forma que havia tingut abans de la construcció del complex, a la segona meitat del segle XX.

Els treballs de planificació han estat intensos, i s’ha previst soterrar a 24 metres de profunditat –el perímetre de dues tuneladores de metro– per garantir el pas de vehicles de manera segura. L’obra incorpora carrils de transport públic i es preveu plantar-hi 30.000 arbres. Neix un nou barri, que cosirà Badalona esborrant per sempre la frontera de l’autopista.

Un consorci d’empreses es farà càrrec de les obres, que s’allargaran durant 12 anys. Les empreses, que hi invertiran al voltant d’uns 2.000 milions d’euros, i l’administració, que en posarà 1.000 més, han constituït una oficina tècnica al pavelló Olímpic que durà el nom de “Nova Badalona”. Aquest serà el patrocini del Club Joventut per als pròxims anys. “Nova Badalona Joventut”, que així s’anomenarà el primer equip del club, comptarà amb una aportació de 24 milions d’euros en aquests 12 anys de transformació. Aquest patrocini assegura el seu futur i el posa al nivell dels primers equips de l’Estat. El club ha agraït que, com els anys noranta amb el patrocini de “Montigalà”, una aposta per transformar Badalona repercutirà en el seu club de referència per fer-ne difusió.

Com és que a l’Hospitalet, a Montcada, a Sabadell o a Sant Feliu ja s’ha fet la feina de soterrament d’infraestructures i a Badalona continuem sense saber cap a on anar?

L’alcalde de Badalona, el president de la Generalitat i el representant del govern espanyol han manifestat la seva satisfacció per l’acord, que se suma a altres pactes que en els anys precedents s’han pres per transformar i soterrar infraestructures a l’Hospitalet, Montcada, Sabadell o Sant Boi de Llobregat.

La Unió Europea finança algunes de les actuacions, per l’impacte positiu que tindran sobre la generació de PIB a la ciutat, pels llocs de feina directes i indirectes que es crearan i per l’aposta per unes infraestructures i equipaments que reduiran la petjada de carboni actual. La transició al vehicle elèctric dels darrers anys ajuda en aquesta direcció.

Amb aquesta decisió, Badalona lidera els projectes d’inversió a l’àmbit metropolità i esdevé una capital per al Maresme sud. La nova oferta immobiliària, repartida a mitges per a habitatges lliures i de protecció, facilitarà que molts treballadors del principal focus d’activitat de la ciutat hi vinguin a viure. De fet, es compta que dels 10.000 llocs de treball directes i indirectes que hi ha al voltant del Campus de Can Ruti, 6.000 els cobreixen persones de fora de Badalona. L’aposta que va fer la ciutat en el seu dia per les dues palanques identificades per al seu creixement, que van ser l’esport i la salut, troben en aquest projecte tot el seu sentit.

—–

Spoiler: això no passarà. Badalona es conformarà amb l’obra de 100 milions que li proposi l’Àrea Metropolitana, si hi arriba, a no ser que un pacte entre forces polítiques tombi la inèrcia o la comoditat de poder explicar que “és l’Àrea Metropolitana” qui ha decidit com hem de ser. En la meva opinió, l’Àrea és imprescindible, i bona, però en els darrers anys el col·lapse municipal li ha anat atorgant massa protagonisme. Una cosa és l’ajut, i una altra de ben diferent és la substitució.

Pregunta: com és que a l’Hospitalet, a Montcada, a Sabadell o a Sant Feliu ja s’ha fet la feina de soterrament d’infraestructures i a Badalona continuem sense saber cap a on anar?

Ferran Falcó, president de l’Associació Restarting Badalona